ابلق

مکانی برای مطالعه تاریخ سیاسی ایران به زبانی ساده و جذاب

ابلق

مکانی برای مطالعه تاریخ سیاسی ایران به زبانی ساده و جذاب

سلام خوش آمدید

عملکرد دولت بازرگان

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


#شخصیت_ها 

✅بازرگان قبل از بازداشتش توسط ساواک به اختلافش با امام خمینی تصریح می کند و می گوید:" در حال حاضر رهبری فعالیتها از دست گردانندگان سابق خارج شده و جوانان هستند که با اعتقاد به مبارزه و جهاد بیشتر که از افکار (امام) خمینی الهام می گیرد کارها را در دست دارند.

✅بازرگان هنگامی که در پاریس به ملاقات امام رفته بود سه انگشتش را جلو امام گذاشت و گفت:" ایران سه رکن دارد؛شاه ،ارتش، و آمریکا شما می گویید شاه برود شاه رفتنی نیست،بر فرض برود با آمریکا و ارتش چه می کنید؟ فکر دو رکن دیگر را کرده اید؟

بی اعتقادی دولت موقت به همراهی با اسلام خواهی امام و مردم عرصه را برای جولان لائیک ها (بی دین ها ) باز کرده بود برای همین امام در سخنرانی خود در قم ضمن حمایت از دولت،همین دولت را ضعیف النفس خطاب می کنند.

امام از صورت طاغوتی وزارتخانه ها انتقاد میکنند و می گویند:ِ

✅" این ها همه مسلمانند متعهدند لیکن ضعیف النفس هستند...ضعیفید آقا و تا ضعیفید زیر بار اقویا هستید


✅بازرگان و یارانش در حل مساله کردستان و بحران ایجاد شده توسط تجزیه طلبها با فرصت سوزی و باج دهی نتوانستند جلوی پیشروس آنها را بگیرند.


در کتاب خاطرات آیت الله مهدوی آمده:" آنها معمولا به یکی از روستاها در بالای کوه که رهبران تجزیه طلب کُرد آنجا پناه گرفته بودند می رفتند و با احترام و صلوات به ملاقات آنها می رفتند،این چقدر برای دولت و نظام اسلامی ننگ بود که اعضای دولت با التماس به آنجا بروند. واقعا اگر فرمان امام در برابر حمله ای که در سنندج علیه نیروهای نظامی شده بود چیزی نمی توانست مانع پیشرفت آنها باشد."

توکلی درباره کمک نظامی بازرگان در اوج بحران انقلاب به تجزیه طلبهای کرد می گوید:

" وقتی اعضای حزب دموکرات کردستان از ایشان 500 قبضه اسلحه می خواهند به رغم همه مخالتهای سرلشگر قرنی ،بازرگان به آنها اسلحه  می دهد،اومی داند وقتی به کسانی که سابقه فعالیتهای تجزیه طلبانه دارند پانصد قبضه اسلحه بدهید دیگر نمی توانید پس بگیرید اینجا ما با سیاست مداری روبه رو هستیم که به رقم مذهبی بودن و رهبری جریانی اصلاح خواهانه کفایت سیاسی لازم را ندارد


✅از دیدگاه بازرگان بدون رابطه با کشورهای سرمایه داری مثل آمریکا، زندگی برای کشورهای جهان سوم نظیر ایران ممکن نبود

به همین دلیل از تیرگی روابط با آمریکا وحشت داشتند و علی رغم نظر امام سیاست خارجی دولت بر مبنای حفظ  روابط سیاسی و اقتصادی  با آمریکا قرار گرفت .

✅در نظر دولت موقت مبارزه با آمریکا معنایی نداشت تا جایی که حتی پیروزی انقلاب اسلامی را نتیجه مذاکرات با مقامات سفارت آمریکا می پنداشت.

✅بدین ترتیب بازرگان و همفکرانش در دولت موقت از هر فرصتی برای عادی سازی روابط و مذاکره با مقام های آمریکایی استقبال می کردند


✅ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت بازرگان نیز سیاست خارجه خود را بر روی دو محور موازنه منفی دکتر مصدق در روابط با قدرت های بزرگ و بی طرفی مثبت یا عدم تعهد در صحنه بین المللی و اتخاذ سیاست کج دار و مریز در رابطه با آمریکا قرار داد ه بود .حتی برخی از آنها از جمله امیر عباس انتظام سعی کرد اطلاعات مورد نیاز را از ایلات متحده بدست آورد. 

اوج نارضایتی مردم از این روابط دولت با آمریکا هنگامی بود که در الجزایر بازرگان و یزدی که از طرف ایران برای شرکت در جشن سالگرد انقلاب الجزایر به آنجا رفته بودند با برژینسکی، مشاورامنیت ملی کارتر ملاقات کردند و تلویزیون ایران آنرا پخش کرد که اعتراض شدید مردم را نسبت به این عمل در پی داشت .


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی